Sådan skriver du gode LinkedIn statusopdateringer

linkedin statusopdateringer

Sådan skriver du gode LinkedIn statusopdateringer

At scrolle igennem sin LinkedIn-strøm kan til tider være et sørgeligt syn.

Det skærer i mit hjerte, for jeg nægter at tro på, at der ikke er masser af gode historier og værdifuld viden, som bare venter på at blive delt. Ordentligt.

Derfor får du denne guide til, hvordan du laver gode statusopdateringer på LinkedIn.

Fremgangsmåden er den samme, uanset om du bruger LinkedIn personligt eller på vegne af en virksomhed.

En god statusopdatering på LinkedIn består af 2 ting:

  1. Værdifuldt indhold
  2. Effektiv indpakning

De fleste fejler på begge parametre. Lad os se på, hvordan du gør det bedre 🙂

 

1. Hvad er værdifuldt indhold på LinkedIn?

Indhold er det, du deler. Det vil sige fx et link til en artikel/blogpost, en video, et billede eller en grafik. Det skal være værdifuldt.

Deler du et link til din brochure, giver det mig ingen værdi.

Viser du dit produkt, giver det mig ingen værdi.

Jeg er sikker på, at dit produkt skaber værdi, men jeg skal jo have tegnebogen op af lommen, hvis jeg skal have værdien, og det er jeg slet ikke klar til, bare fordi jeg har set én statusopdatering på LinkedIn.

Jeg har heller ikke lyst til at dele din reklame med mine kontakter (for de får heller ingen værdi)…
(hvornår har du måske sidst haft en tilbudsavis med som værtindegave?)

Alt for mange virksomheder taler for meget om dem selv og deres produkter. Du skal rette fokus rundt om dine produkter!

 

Tænk: Hvad vil jeg gerne fremstå som ekspert i?

 

Og vis os så, at du er ekspert ved at dele viden, tips og inspiration omkring det felt, du er ekspert på.

I stedet for at vise os en produktvideo om dit ventilationssystem, så del et link til en undersøgelse, der viser, hvor skadeligt et dårligt indeklima kan være. Eller giv os et link til 10 tips til, hvordan vi kan forbedre indeklimaet (uden at købe dit produkt).

I stedet for at skrive, at du lige har landet [indsæt-stor-virksomhed-her] som kunde, så del en case, hvor du beskriver, hvad du gjorde for kunden, så andre bliver inspirerede og lære noget.

Indholdet i din statusopdatering skal føles som en gave for din målgruppe. Det skal skabe værdi i sig selv. På den måde opbygger du tillid hos din målgruppe, og så vil de over tid synes, det er ok, at du sælger lidt i ny og næ.

 

2. Hvordan skriver du din statusopdatering på LinkedIn (indpakning)

Betyder indpakning noget, hvis bare indholdet er godt? – JA!

Fordi din og min strøm af opdateringer på LinkedIn er noget værre rod 🙂

Langt fra alt er interessant (langt fra!), og derfor har vi alle sammen udviklet et filter, som lynhurtigt vurderer relevansen er hver enkel opdatering, når vi scroller ned gennem strømmen.

Så, hvis du vil have mig til at klikke på din statusopdatering (og se hvor godt indholdet er), så skal du gøre dig den ulejlighed at pakke den ordentligt ind.

Jeg skal kunne forstå, hvorfor din statusopdatering er relevant for mig.

 

Screenshot PFA Pension

PFAs statusopdatering her, giver mig fx slet ingen tekst udover beskrivelserne af linket, som ikke hjælper mig ret meget med at forstå relevansen for mig.

 

Screenshot Lyngby Bondklub

Lyngby Boldklub taler her primært om dem selv og fortæller mig ikke, hvad jeg kan få ud af at se deres video.

 

Det er en kunst at skrive gode statusopdateringer, og der er mange måder at gøre det på, men her er en formel, som kan bruges til det meste:

  1. Fang interesse
  2. Forklar problemet/muligheden
  3. Giv en (gratis) løsning

 

Først skal du fange din målgruppes interesse. Få dem til at stoppe op. Du må aldrig tage modtagerens opmærksomhed for givet, for det går stærkt, og du er ikke det vigtigste i deres liv (sorry!) 🙂

Du kan fx starte med et tal, noget overraskende eller et spørgsmål, de kan svare ja til. Rul lidt ned for at se et par gode eksempler.

Dernæst skal du forklare problemet, som dit værdifulde indhold kan hjælpe med at løse.

Her skal du være opmærksom, for hvis du har svært ved at finde ud af, hvilket problem dit indhold kan løse, så kan det skyldes, at indholdet ikke er så værdifuldt 🙂

 

En beskrivelse af et problem kunne fx være:

Mange virksomheder har svært ved X og får dermed ikke fuld valuta for deres penge.

 

Den kan også vendes positivt:

Mange virksomheder oplever et stort boost i X, ved at sætte fokus på Y.

 

Slut af med løsningen. Fx:

Læs her, hvordan du gør.

 

3.  Gode eksempler på gode statusopdateringer fra danske virksomheder

 

https://www.linkedin.com/company/danskebank/comments?topic=6087882114001309696&type=U&scope=2630&stype=C&a=dVjN

Selvom problemet med manglende spørgsmål til nytårsquizzen ikke er stort, løser Danske Bank det her på en underholdende måde og får bragt deres produkt i spil uden overhovedet at blive sælgende.

 

https://www.linkedin.com/company/linak-danmark-a-s/comments?topic=6089757245443235841&type=U&scope=3285607&stype=C&a=T81Y

LINAK starter med at fange din opmærksomhed med et spørgsmål, du kan svare ja til.

 

https://www.linkedin.com/company/netv-rksakademiet/comments?topic=6077741823642648576&type=U&scope=2540125&stype=C&a=XUdm

 

Netværks Akademiet fanger din opmærksomhed med et tal, uddyber problemet og giver så en løsning. Bemærk hvordan tomme linjer gør opdateringen lettere at læse og får den til at fylde mere i læserens feed. Hold dig inden for 230 tegn for at undgå, at LinkedIn skærer din tekst over og gemmer slutningen bag et “læs mere”-link.

(Lederne har sidenhen flyttet den artikel, der linkes til… Den slags er svært at forsikre sig imod 🙂 )

 

Lars Skjoldby fra Skjoldby & Co. fik 5 kundehenvendelser samme dag som, han skrev denne statusopdatering:

Screenshot SkjoldbyCo

 

Den opmærksomme læser vil også bemærke at Lars’ opdatering overhovedet ikke løser et problem (andet end at man kan blive inspireret af kundens approach til kundeservice).

Men! Denne type opdatering virker for Lars, fordi han over tid (læs: år) har delt tips og løst problemer for hans målgruppe med gratis værdifuldt indhold. Se hans firmablog her.

Han har opbygget tillid og ekspertstatus, og derfor får han en langt større effekt af den lidt blærende (men stadig elegante og super sympatiske) statusopdatering.

Han beskriver en troværdig (fordi vi kender ham) historie, om et resultat vi alle gerne ville opnå. Og han gør det på en velskrevet måde og har fokus på kundens succes og gode beslutning.

Men, der er ingen smutveje. Start med at opbygge tillid, så vil du høste varmen i fremtiden. Det er måden at sælge på i 2016.

 

Din tur

 

Kig på dine egne statusopdateringer eller din virksomheds og tag de kritiske briller på. Er vores indhold værdifuldt nok? Og er det pakket godt ind?

 

Jeg har sværere ved at finde gode eksempler end dårlige 🙂

 

Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn902Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+6
Tags:
Morten Vium
morten@viummedia.dk

Styrker dine kunderelationer gennem LinkedIn og løfter dit salg.

41 Kommentarer
  • Dorthe Horup
    09:22h, 20 januar Svar

    Super interessant indlæg – tak for det 🙂 Jeg er ret ny i forhold til at tjekke nyhedsstrømmen og er allerede ved at gå kold over tidsspild og uinteressante selvfede reklamer for personer, firmaer og ydelser.

    • Morten Vium
      09:22h, 21 januar Svar

      Vi kender det, Dorthe! Hold ud! Det er guld imellem, og mon ikke vi lærer det på et tidspunkt 🙂

  • Christian Dinesen
    01:40h, 21 januar Svar

    Tak Morten for indspark og eksempler til at skabe indsigt og forståelse for derved at kunne gøre det bedre og anderledes!

  • Mette Weber
    07:27h, 21 januar Svar

    Pt har mine opdateringer på LinkedIn kun været mine blogindlæg som kort sagt handler om relationer mellem voksne og børn, dialog og børneopdragelse,, hvorimod jeg på facebook laver daglige opdateringer .
    Hvad vil du råde mig til hvis jeg skal opdatere mere på linkedin fra indhold påmin facebookside Tal med dit barn på den fede måde .
    Her har jeg udover mine blogindlæg, blandt andet Dagens guldkorn, Hjælpsomme tanker, andres artikler, Dagens Fokus , Konkurrencer, relevante videoer og indlæg fra mit site Tal med børn

    • Morten Vium
      09:25h, 21 januar Svar

      Hej Mette.

      Uden at have kigget nærmere på din forretning, tror jeg facebook er det det rigtige sted for dig at lægge energien. Jeg kan godt have en formodning om, at du får svært ved at skabe engagement på LinkedIn, fordi dit indhold, og den viden du kommer med, ikke er arbejdsrelateret.

      Men du kan jo prøve at teste og se hvad der sker 🙂

  • Erik Johan Madsen
    09:06h, 21 januar Svar

    En af få updates jeg faktisk har læst, så du har da taget din egen medicin, interessant læsning:)

  • Mette Odgaard
    09:07h, 21 januar Svar

    Tak for de gode råd.
    Jeg vil efterfølgende satse på det faglige og give læserne en sproglig madpakke med på jobbet 🙂

    • Morten Vium
      09:17h, 21 januar Svar

      Hej Mette. Det tror jeg dine læsere bliver glade for! 🙂

      Go!

  • Inge Temple
    14:55h, 21 januar Svar

    Uh spændende læsning … jeg har forsøgt mig med oplæg fra tid til anden og vil helt sikkert arbejde på at blive skarpere. For jo, man bliver lidt træt og det er svært at finde guldet i blandt skidtet 😉

    • Morten Vium
      15:02h, 21 januar Svar

      Jep, det kan være svært at finde guldet.
      Så må du bare sørge for at være en af dem, der bidrager positivt 🙂

  • Berit Becker Nielsen
    14:57h, 21 januar Svar

    Tak, Morten – både interessant, inspirerende og brugbart – det du siger, er det du gør 😀

  • Per Pilemann
    14:59h, 21 januar Svar

    Hej Morten
    Tak for den gode artikel og råd. Når man ser på LinkdIn med briller som jobsøgende, gør det samme sig gældende. Alt i alt skal LinkdIn ses som det, det er, nemlig professionelt netværk, og ikke en job-portal i ordets egentlige betydning.
    Tusind tak for det du laver.

  • Søren Graugaard
    19:50h, 21 januar Svar

    Jeg kan ikke andet end give dig ret, men et eller andet sted. er jeg bange for at det er spildt arbejde.
    Vi vil stadig se, at de fleste indlæg er tynde og indpakningen ikke er særlig gennemtænkt.
    Nu er jeg forholdsvis ny, i det at arbejde med egne indlæg, Derfor vil jeg nok komme til at gå i de fælder, nemme løsninger der findes og som du her beskriver.
    Jeg vil tage din artikel med mig og læse den igennem, inden jeg igen slipper et indlæg fri på LinkedIn.

    • Morten Vium
      20:00h, 21 januar Svar

      Tak for din kommentar, Søren. Jeg vil vende den om og se det sådan, at jo dårligere indpakning, de andre opdateringer har, desto mere tydeligt står din opdatering frem fra mængden. Folk kigger i strømmen! Godt at høre, du vil prøve kræfter med egne statusopdateringer 🙂

  • Louise Højgård Laustsen
    10:21h, 23 januar Svar

    Lækker lørdags læsning. Dine pointer satte lige skub i mit arbejdsmode. Nu skal der skrives gode, værdifulde tekster.

  • Bo Christgau
    18:12h, 24 januar Svar

    Hej Morten
    Virkelig godt input dog ægerligt for mig fir den har jeg gennemskuet for længe siden
    Du er velkommen til at dele mine indlæg som inspiration
    Mvh Bo

    • Morten Vium
      21:20h, 24 januar Svar

      Hej Bo. Og tak!

      På trods af dette indlæg tror jeg, at hvis du laver gode indlæg, bliver du ved med at have et forspring lidt endnu 😉

  • Palle Lindkvist
    04:01h, 25 januar Svar

    Tak for god læsning. Det er en rigtig god artikel med gode eksempler på hvordan man skal gøre og ikke kun hvordan man ikke skal gøre, som mange ofte fokusere på.

  • Jørn Duhn
    11:40h, 25 januar Svar

    Hej Morten
    Tak for et godt indspark.
    Hvordan forholder det sig med jobopslag. Målgruppen og de interesserede formoder jeg da ville læse en jobanonce eller???

    • Morten Vium
      13:11h, 25 januar Svar

      Hej Jørn.

      Jobopslag skal du også “sælge”. Jeg vil gå så vidt som til at sige: Du må aldrig formode, at nogen synes noget er interessant 🙂
      Du må aldrig tage deres opmærksomhed for givet. Du skal altid fortælle dem, hvorfor det her er relevant for netop dem.

  • Anna Mie Skovdal
    12:02h, 25 januar Svar

    Dejligt tilgængelige tips som gælder på andre sociale medier også 🙂 Det er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting, at læseren skal klikke på ‘Læs mere’. Det giver højere engagementtal og større reach. Ikke at man skal gøre det hver gang, men man skal ikke være så bange for at komme til at skrive for meget, bare det første er interessant nok til at vække nysgerrighed – det er i hvert fald min erfaring 🙂

    • Morten Vium
      13:14h, 25 januar Svar

      Hej Anna.

      Enig, det meste gælder alle sociale medier 🙂
      Men lige præcis Læs mere linket (som jo klar er et engagementstegn på Facebook) har jeg ikke erfaringer med, gavner på LinkedIn. I hvert fald ikke nok til at kompensere for et udeblivende klik på fx et skjult link.

  • Jesper Weltström
    08:45h, 28 januar Svar

    Hej Morten, god artikel!
    Kan du forklare hvorfor de her dårlige updates så får likes? Er det medlidenhedslikes?

    • Morten Vium
      16:44h, 08 februar Svar

      Hej Jesper.

      I de nævnte eksempler får Lyngby Boldklub relativt mange likes, hvilket kan komme fra dem, som som er engageret omkring klubben. Det kan også være fint, hvis målet er at styrke relationen til dem, men opdateringen fanger ikke opmærksomheden blandt udenforstående.

      PFA får meget få likes, når man tager højde for, hvor mange der følger deres side.

  • Katrine Beenfeldt
    08:35h, 30 januar Svar

    Super god artikel som rammer plet på alt det jeg har forsøgt at formidle internt der hvor jeg arbejdet. Det er et advokathus og informationen er tung og jeg ernødt til at få input fra juristerne til hvad der sker i virksomheden, da jeg jo ikke ved det (eller forstår/kender til jura). Den info folk kommer med er altid ‘inside out’ dvs om os os os eller handler om store transaktioner. Der er sikkert meget viden ‘rundt om handlen’ man kunne forklare og som ville være relevant for andre. Men det er svært at vriste ud og der er også meget fortroeligt i oplysningerne som ikke kan videregives.
    Jeg vil dog forsøge at få vendt skuden og tvinge dem til at komme med hypotetiske situationer istedet for kun at ‘blære sig’ med den endelige handel.
    Håber mine jurist kollegaer kan se meningen og vil støtte op med godt indhold… 🙂

    • Morten Vium
      16:56h, 08 februar Svar

      Jeg føler med dig, Katrine. Bliv ved med at kæmpe!

      Min erfaring fra andre advokatkunder er, at de gerne vil holde på deres viden.

      Men giv istedet os andre nogle juratips!

      Så får vi tillid til, at du ved, hvad du taler om, og vi skal nok ringe, når vi alligevel ikke kan overskue at lave den kontrakt selv 🙂

  • Christina Fuglsbjerg
    09:41h, 27 februar Svar

    Hej Morten,
    Man kan jo ikke undgå at blive inspireret af din blog og gode eksempler, så derfor vil jeg høre om du har et godt råd til statusopdatering på en helt ny virksomhedsside, som jeg skal oprette for en beskæftigelsescenter? Hvordan tiltrækker vi følgere og likes til siden som ny virksomhed på LinkedIn?
    På forhånd tak.

  • Thomas Kenfelt
    10:53h, 07 juli Svar

    Tak for den Morten. Jeg har tidligere delt ud af hvad jeg/vi er skarpe til. Men er nu, efter lang tid, er jeg klar til at dele videoer der omhandler min ekspertise. Men jeg skulle være klar til at vise mit sande jeg, for det er tit nemmere at dele hvad vi kan, og ikke hvem vi er.
    http://www.wedobranding.dk/blog
    God dag !

    • Morten Vium
      07:13h, 03 august Svar

      Hej Thomas.

      Super spændende! Det ser godt ud! Jeg har selv lidt modstand på video, da det ligger lidt uden for min komfortzone, men det kommer nok 🙂 Jeg mener dog godt man kan vise hvem man er gennem tekst også, selvom det selvfølgelig ikke er det samme.

  • Anne Sofie
    15:20h, 13 september Svar

    Hej Morten

    Tak for gode råd, igen!
    Har du også en kommentar til, hvordan man kan omtale nye ansættelser på LinkedIn? Man vil jo gerne markere, at man ansætter nye medarbejdere (også for netværkets skyld). Men bliver dette også et utiltalende ’se mig’-opslag?

    • Morten Vium
      18:16h, 13 september Svar

      Hej Anne Sofie.

      Giv den bare gas med at fremvise de nye medarbejdere. Selvfølgelig er det lidt se mig agtigt, men det er bestemt ikke utiltalende og får som regel god interaktion fra andre medarbejdere, og folk som kender jer. Har man nye ansættelser hver uge bliver det for voldsomt, men et par gange om året er intet problem.

  • Erik Back
    19:29h, 18 april Svar

    Fedt at du sætter fokus på relevant indhold med værdi i statusopdateringer.

    Jeg vil gerne tilføje et punkt: Skab nærhed ved at skrive du i stedet for jeg. Tale direkte til læseren.

    Det er en god måde at blive tvunget til at tage udgangspunkt i læseren i stedet for sig selv og sit produkt.

    • Morten Vium
      20:56h, 18 april Svar

      Hej Erik. Tak! Og tak for din kommentar 🙂

      Jeg er fuldstændig enig i dit tip!

  • 5 handlinger som løfter værdien af en LinkedIn forbindelse - ViumMedia
    07:38h, 27 april Svar

    […] Læs evt. min guide til, hvordan du skriver gode statusopdateringer på LinkedIn. […]

Send en kommentar