Tillid er en af dine største konkurrenceparametre på B2B – brug sociale medier til at beherske den

Tillid er en af dine største konkurrenceparametre på B2B – brug sociale medier til at beherske den

 

Så blev det min tur – Jeg hedder Josephine og er studentermedhjælper i ViumMedia. Derudover skriver jeg speciale om, hvordan danske B2B virksomheder kan bruge sociale medier til at skabe tillid og relationer, og den viden vil jeg gerne dele med dig.

Når vi har tillid, er vi bl.a. villige til at handle hurtigere. Tillid er lig med troen på, at personen, vi står overfor, vil indfri vores forventninger, og vi er således positivt stemt for at indlede en relation.

Som virksomhed ønsker du derfor også at være tillidsvækkende – det er en god forretning.

Men antager du, at tillid er noget vi skaber hen ad vejen, så er din antagelse forkert.
Tillid er ikke noget, vi kalkulerer os frem til at skulle have/ikke have til andre mennesker. Det er en følelse, vi udvikler instinktivt, og derfor må du ikke tage den for givet.

 

Skabelsen af tillid

Faktisk er tillid slet ikke noget vi bare har eller ikke har. Hele tillidsprocessen starter med at en person yder tillid til en anden. Det lyder banalt, men tænker du over det, når du er i kontakt med en potentiel kunde eller samarbejdspartner?

At yde tillid til andre, er noget vi allerede gør inden, vi danner os et førstehåndsindtryk af dem. Vi er nemlig sådan indrettet, at det at yde tillid er nemmere for os end at yde mistillid, fordi det simpelthen kræver for meget energi af os at være mistroiske.

Du kan benytte dig af den naturlige indstilling hos os, når du administrerer virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier. På de sociale medier er det nemlig muligt at give den besøgende følelsen af at kunne SE jer. Det giver gennemsigtighed, hvilket er en god grobund for tillid. Bruger du sociale medier hensigtsmæssigt, kan det derfor hjælpe dig til at beherske tillid og gøre det til en konkurrenceparameter.

 

Et grelt eksempel fremmer forståelsen

Forestil dig, at du er på jagt efter en ny leverandør. Perifært i din hukommelse kan du huske at have hørt om Virksomhed X, der lige netop sælger denne Vare Y.

Du opsøger derfor kontakt med Virksomhed X og gør din entre i deres butik.

Men rummet, du træder ind i, er helt mørkt.

Butik med slukket lys

Du kan kun lige skimte, at der er hylder på væggene og en disk med et kasseapparat for enden af lokalet.

Der er slet ingen aktivitet.

Du prøver endda at vinkle lidt med hånden oppe i luften, fordi du tænker, at der måske er en lyscensor, men lyset tænder stadig ikke.

Nu tænker du, at det her er mærkeligt.
Fordi døren stod jo åben…
Men det virker som om, der er lukket.

Butikken virker på ingen møde imødekommende, så du vender om og går igen.
Det var faktisk en skuffende oplevelse, fordi du havde regnet med noget andet, da butikken jo var åben.

Mens du så går ned ad gaden, begynder du at søge efter andre virksomheder, der tilbyder en lignende vare.

*****

Forestil dig så lige nu, at denne butik var din virksomheds profil på en social medieplatform.

 

Tænd lyset i butikken

Hvis du vil, kan du bruge sociale medier som et redskab til at tænde lyset i jeres butik – som den kontakt, de faktisk kan være.

Vær imødekommende, signalér at du står ved, hvem du er og ikke er bange for at kommunikere med mig. Vis mig hvad du kan, hvem du er, og hvilken kontekst, du skaber værdi i. Det er sådan, du bruger sociale medier til at skabe tillid.

Butik med tændt lys

Det vil bekræfte den tillid til din virksomhed, som jeg har ydet fra starten. Det vil også betyde, at jeg har tillid til dig, når vi starter en relation – og det kan betale sig for dig.

Sociale medier bliver i stigende grad en del af vores informationssøgning, og når en potentiel ny kunde opsøger jeres side for at tjekke jer ud, så udviser personen allerede her tillid til jer.

Det er så jeres opgave at bekræfte, at den udviste tillid er berettiget.

*****

Der kan være tusinde varianter imellem slukket og tændt lys i butikken, men de er alle afgørende for jeres digitale kommunikation.

Butikken skal rumme flere facetter af virksomheden, så tænk over, om den repræsenterer virksomheden og jeres medarbejdere på en ordentlig måde.

Var det grelle eksempel ovenfor sket i den fysiske verden, havde det blot taget 2-5 sekunder for den potentielle kunde at beslutte, at det var en mærkelig situation og derpå vende om og gå.
Skete det online, ville det måske tage endnu kortere tid, og det afgørende ved online verdenen er så bare, at konkurrenterne kun er få klik væk.

 

3 eksempler

Alt for mange virksomheder kommunikerer som om, det ikke er deres job at hilse pænt på kunden, når kunden møder dem på de sociale medier.
Det er trist, fordi dén ene ting, der er sikker er, at det i hvert fald aldrig er kundens job!
Der kan vindes meget tillid fra starten ved at være imødekommende.

Vil du se 3 gode B2B eksempler på, hvordan man kan ”tænde lyset i butikken”, kan du se med her:

>> Villa Venire på LinkedIn (Ledelsesrådgivning). – Viser virksomheden på en personlig og alsidig måde, så jeg føler, at jeg bliver inviteret indenfor. Jeg er ikke i tvivl om at Villa Venire er meget interesseret i at være i kontakt med deres omverden og det virker imødekommende.

>> Orbicon på LinkedIn (Civilingeniører). – Viser virksomheden gennem medarbejderne og fortæller, hvordan de arbejder og hvem de arbejder sammen med. På den måde får jeg lov til som besøgende at få lidt indsigt i virksomheden, og det gør det spændende at følge med.

>> Skjoldby & Co. på Facebook (SEO rådgivning). – Viser virksomheden på en uformel måde og er rigtig gode til at lave opslag om den kontekst de arbejder i. De deler viden og tips om deres fag i stedet for kun at dele viden om sig selv. Det giver point, fordi vores relation så giver mere værdi for mig.

 

Og bemærk så lige at de sociale medier er en kontakt – ikke en (salgs)knap.

 

Del med dit netværk (det er god stil)
Share on LinkedIn60Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0
Josephine Ahm
josephine@viummedia.dk

Marketingstudent i ViumMedia. Skriver netop nu speciale om, hvordan danske B2B virksomheder kan skabe tillid, troværdighed og relation gennem brugen af sociale medier.

Ingen kommentarer

Send en kommentar